Köpvillkor konsument hos Syskonhuset

Köpvillkor Företag här >>

Allmänt

För att få handla hos Syskonhuset (Barnfamiljen AB, Åkra 201, 748 94 Örbyhus. Org.nr: 556898-6706, Tel: 018-337030, E-postadress: info@syskonhuset.se) måste du vara 18 år eller äldre. Barnfamiljen AB följer GDPR (The General Data Protection Regulation) och DAL (lag om Distansavtal och Avtal utanför affärslokaler).

GDPR, The General Data Protection Regulation

Genom att godkänna köpvillkoren godkänner du även personuppgiftshantering hos Syskonhuset.
Information om GDPR och hur vi behandlar dina uppgifter

Frakt

Gå till Frakt och Leverans

Priser

Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms (f.n. 25%), exklusive fraktkostnad.

Reservationer

Syskonhuset reserverar sig för slutförsäljning samt de varor som kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida och förbehåller sig även rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Minimiorder

Vi tillämpar inget lägsta orderbelopp. Alla ordrar är välkomna.

DAL, lag om Distansavtal och Avtal utanför affärslokaler

Ångerrätt enligt DAL

Du har rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din försändelse

Vill du utöva ångerrätten kan du meddela oss genom att ange ditt För- och Efternamn, Adress, Telefonnummer och E-postadress och välja något av följande alternativ;
- Skicka ett brev med post till Barnfamiljen AB, Åkra 201, 748 94 Örbyhus
- Skicka ett e-postmeddelande till info@syskonhuset.se

På konsumentverkets hemsida finns även ett Standardformulär som du kan använda.

Barnfamiljen AB bekräftar utan dröjsmån via e-post att meddelandet mottagits.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut, alltså senast 14 dagar efter att du mottog din försändelse.

Utövar du din ångerrätt ska varan återsändas till Barnfamiljen AB utan onödigt dröjsmål, och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du utövar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, inkl. vår frakt (fn. 19:-). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi använder samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt vid köpet, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Retur vid ångrat köp

Ångrar du ditt köp enligt ovan information, betalar du som kund returfrakten. Du väljer själv det fraktbolag som passar dig bäst, är närmst geografiskt eller billigast (t.ex. DHL, PostNord, Schenker m.fl.)

Återbetalning av vara, efter ångrat köp

Syskonhuset återbetalar till fullo order efter ångrat köp. Detta sker senast 14 dagar efter mottagen information om Ångrat köp från dig som kund. Återbetalning sker dock ej tidigare än efter att varan kommit i retur till Syskonhuset eller om du som kund kan visa att varan återsänts (t.ex. sändningsnummer från fraktleverantör), beroende på vilket som inträffar först.

Värdeminskningsavdrag

I DAL, lag om Distansavtal och Avtal utanför affärslokaler, framgår att om du som kund ska ersätta Syskonhuset för varans värdeminskning i den mån minskningen beror på att du som konsument hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

I praktiken: Du får öppna varan och kontrollera den. Gör du mer än vad som anses nödvändigt för att kontrollera varans egenskaper eller funktion sker bedömning av värdeminskning därefter, i varje enskilt fall.

Tips och råd

Var t.ex. rädd o varans originalförpackning och öppna den försiktigt. Slit inte sönder den om du är osäker på ditt köp eller behöver kontrollera varan. Med originalförpackning menas produktens omslutande kartong från fabrik. Inte omslutande postemballage, omslutande orderpåse eller leveranskartong.
Vid retur, vänligen packa varan omsorgsfullt så inga ytterligare returfraktskador uppkommer.

Reklamation

Reklamation av barnvagn

Ring oss på 018-337030 för den första intitiala kontakten och mer information.

Reklamation övriga varor

För övriga varor (ej barnvagnar), maila oss dina kontaktuppgifter, bild på reklamationen (skadan?) och ditt ordernummer.
Generellt gäller: Skulle en vara ha fabrikationsfel, om du fått fel vara eller fel antal skickar vi dig en ny vara eller så får du pengarna tillbaka. Syskonhuset står för kostnaden av returfrakten och fraktkostnad för en ny vara. Eventuell återbetalning sker alltid efter till Syskonhuset mottagen retur.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Syskonhuset följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Tvistlösning online vid konsumenttvister, ODR

Tvister som härrör från onlineförsäljning mellan en konsument och en näringsidkare kan föras till EU:s plattform för tvistlösning, ODR.

ODR-plattformen tillhandahålls av EU. Den underlättar ett oberoende, opartiskt, öppet, effektivt, snabbt och rättvist förfarande vid lösning av tvister, utanför domstol, mellan konsumenter och näringsidkare på nätet. ODR-plattformen hittar du på http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Klarna köpvillkor

Beroende på vilken Klarna-tjänst du valt finns olika köpvillkor. Du hittar dem alla här: https://www.klarna.com/se/villkor
Vid frågor om din faktura, kortbetalning eller andra Klarna-tjänster, kontakta Klarnas kundtjänst. Telefon 08-120 120 10.

Leverans

Syskonhuset väljer det fraktbolag som är mest fördelaktigt utifrån vikt och volym. Både miljö- och kostnadsmässigt.
Generellt gäller:
Upp till 1 kg: PostNord Varubrev klass 1
Skrymmande upp till 1 kg: DHL Servicepoint (närmsta utlämningställe)
Över 1 kg: DHL Servicepoint (närmsta utlämningställe)
Över 20 kg: DHL Home Delivery (hemleverans, tid avtalas med DHL som aviserar via telefon eller SMS)

Syskonhuset förbehåller sig rätten att vid oförutsedda händelser ej leverera, eller invänta att leverera. Det kan t.ex. vara osäkerhet om beställarens betalningsförmåga, natur- och olyckshändelser, bortom Syskonhusets kontroll vad gäller extern lagerstatus hos leverantör (t.ex. en utgående produkt eller slut i lager).

Syskonhuset meddelar alltid beställaren utan tidsfördröj nya omständigheter runt lagd order.

Eventuellt fel leveransen (ordern), fel antal, felpackning eller saknad produkt ska anmälas till Syskonhuset senast 3 dagar efter mottagen vara. Transportskada? Se Transportskada längre ned.

Ej uthämtat paket kostar 149:- / 295:- / 995:-

För paket som ej hämtats ut och kommer i retur till oss debiteras en avgift för outlöst paket.
- Vid ordervärde upp till 500:- eller lägre är avgiften 149:-
- Vid ordervärde 501:- eller högre är avgiften 295:-
- Vid hemleverans med pall är avgiften 995:-
Det motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka order, mottagen retur, emballageförlust samt ompackning på lagret. Avgifterna faktureras via Klarna eller löses på annat sätt vid kreditering / återbetalning av ordern (t.ex. SWISH). Om fakturan ej betalas tillkommer en påminnelseavgift. Betalas inte fakturan efter påminnelsen, går ärendet vidare till inkasso.

VIKTIGT! Kan du inte hämta ut ditt paket, vänligen kontakta oss på 018-33 70 30

Transportskada

Transportskada skall anmälas till Syskonhuset senast 3 dagar efter mottagen vara. Syskonhuset packar omsorgsfullt, men ibland hanteras paketen ovarsamt av transportör - det är därför viktigt att du anmäler transportskadan direkt.
Anmälan av transportskada skall innehålla en tydlig bild på skadan samt order- eller fakturanummer.
Kontakta oss för mer detaljer.

Garanti

Garantitiden varierar mellan olika varumärken och produktgrupper. Generellt gäller:
- 12 månaders garanti på barnvagnar
- 6 månader garanti på dragkedjor och knappar.

Garanti gäller ej:
- Slitagedelar (t.ex. däck, slang, textil, handtagsgummi)
- Vid för vagnen normalt slitage
- Vid olyckshändelse efter mottagen vara (kontakta ditt försäkringsbolag)
- Vid oaktsamhet eller vanvård
- Rostfällningar
- Om du ej följt skötselråd eller monterat vagnen fel

Viktigt att tänka på

Ingen barnvagn är underhållsfri. Barnvagnar behöver löpande underhåll, rengöring och smörjning för att allt ska fungera.

Fel eller skador som uppstår till följd av eftersatt underhåll anses ej vara ett garantiärende. Exempel är sten och grus som inte tas bort i sitsar eller varukorg, som sedan t.ex. orsakar hål eller en broms eller hjulaxel som inte smörjs, som sedan inte fungerar tillfredställande.

Förlossningsgaranti

Förlossningsgaranti gäller på alla barnvagnar, inkl. samtidigt köpta tillbehör, fr.o.m. orderdatum till och med förlossning och därefter ytterligare 14 dagar. Inom denna tid har du rätt att returnera barnvagnen om något går snett med graviditeten eller förlossningen. Vid tillämpande av förlossningsgaranti ska vagnen vara oanvänd och ej ha rullat utomhus. Vi behöver även ett läkarintyg som styrker det inträffade. Vagnen ska returneras i originalförpackning och du som kund står för returfrakten. Vänligen kontakta oss.

Personuppgifter

För att kunna handla hos oss måste du registrera dig som kund. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Uppgifterna lämnas inte ut till tredje part. Om du handlar i annan persons namn eller använder annan persons personnummer utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Syskonhuset, kommer du att polisanmälas.

Bedrägeri

Försök till bedrägeri polisanmäls.

E-postregister

Din e-postadress förblir skyddad hos Syskonhuset. Den säljs till eller utnyttjas inte vidare hos annan part. Syskonhuset förbehåller sig dock rätten att en till två gånger per år skicka ut ett allmänt Nyhetsbrev till ALLA våra kunder. Vill du inte ha det, kan du enkelt avregistrera dig i nyhetsbrevsmailet.
Önskar du Syskonhusets återkommande nyhetsbrev med erbjudanden och nyheter, vänligen anmäl dig här.

Cookie och "Cookielagen"

Cookielagen är en paragraf i "Lagen om elektronisk kommunikation" (närmare bestämt LEK kap 6 §18). Paragrafen är en del av implementationen av ett EU-direktiv. Hos bolaget finns ingen krysruta att "acceptera cookies och läsa ett avtal innan cookies får installeras", i och med att en begäran av order anses, enligt lagen, vara underförstått att tillåta cookie. Som en underförstådd (implicit) begäran räknas när du som besökare t.ex. begär funktionerna Kom ihåg mig, Spara mina inloggningsuppgifter, Lägg i kundvagnen, Logga in.

Frågor?

Har du några frågor eller funderingar kring våra köpvillkor eller produkter är du välkommen att kontakta oss på info@syskonhuset.se eller så kan du ställa en fråga direkt här


Köpvillkor Företag hos Syskonhuset

Nedan följer Barnfamiljen AB, org.nr 556898-6706, allmänna villkor, "bolaget" och "villkor", för företagskunder, "kunden", som handlar från Syskonhuset.se

Allmänt och tillämplighet

Villkoren är tillämpliga vid beställning via Syskonhuset.se av kund som inte är konsument i konsumentköplagens mening. Villkoren utgör en del i avtalet mellan bolaget och kunden och reglerar avtalsförhållandet mellan dem, i den mån tvingande lagstiftning inte föreskriver annat. Dessa villkor gäller även all annan försäljning som sker direkt från bolaget till kund som inte är konsument.

Beställning och orderbekräftelse

När beställning sker via Syskonhuset.se accepterar Kunden villkoren nedan och förbinder sig att efterleva dem. Efter att Kunden beställt från Syskonhuset.se skickar bolaget en bekräftelse på mottagandet av beställningen. När beställningen har expedierats skickas en orderbekräftelse till kunden.

Den bildinformation som återfinns på Syskonhuset.se utgör enbart illustrationer och återspeglar inte nödvändigtvis produktens utseende, funktioner, ursprung eller antal. Bolaget reserverar sig för eventuella bild- eller skrivfel, felaktigt angivna priser och prisjusteringar, felaktig information om produkts lagerstatus och slutförsäljning samt förbehåller sig rätten att ensidigt korrigera, komplettera eller på annat sätt ändra informationen. 

Priser

Priserna anges i SEK och är inklusive moms (mervärdesskatt), om inte annat framgår. Priserna inkluderar inte frakt eller betalningsavgifter.
Vid försenad betalning utgår avgift för betalningspåminnelse från Klarna.

Leverans och transport

Produkter som finns i lager skickas normalt inom den tid som anges på Syskonhuset.se. Produkter som inte finns i lager har normalt en längre leveranstid.

Den förväntade leveranstiden för det aktuella köpet framgår av produktsidan på Syskonhuset.se. Vid leveransförsening underrättar Bolaget kunden om detta och bevakar leveransen. Den förväntade leveranstiden är endast en uppskattning och ingen exakt tidsangivelse. För det fall leverans inte kan ske senast 15 arbetsdagar efter avtalad leveranstid och detta inte beror på något förhållande på kundens sida eller att leverans kan ske utan oskäligt dröjsmål, äger kunden häva avtalet. Kunden är inte berättigad till någon slags ersättning vid leveransdröjsmål.

För outlöst försändelse som returneras till bolaget, förbehåller sig bolaget rätten att kräva kunden på ersättning till täckande av bolagets kostnader för transport och administration. Kan du inte ta emot ditt paket, vänligen kontakta bolaget.

Bolaget eller transportören kommer att meddela om avtalad leveranstid försenas och information kommer att lämnas om ny leveranstid. Kunden har ingen rätt att häva köpet vid ny föreslagen leveranstid.

Avbeställning av order

Om ingenting annat särskilt avtalats, har kunden rätt att avbeställa sin order fram till dess att beställningen expedierats hos Syskonhuset.se
Rätten till avbeställning gäller dock inte produkter som specifikt inköpts för kundens räkning.

För det fall beställd produkt skulle vara slutsåld eller ej längre saluföras, äger bolaget å sin sida rätt att häva avtalet och återbetala det belopp som kunden betalat för produkten.

Reklamation

Reklamationsrätten täcker produkter som är felaktiga enligt avtalet. Kund som önskar göra gällande fel i beställd produkt ska underrätta Syskonhuset.se om detta inom 10 dagar från det att felet upptäcktes. Någon reklamation efter att garantitiden för produkten löpt ut kan inte göras.

Kunden ska vid mottagandet kontrollera att paketet är fritt från skador samt att rätt antal kollin och rätt produkt har levererats. Kunden ska även undersöka innehållet i paketet för att säkerställa att några dolda fraktskador inte föreligger. Om paketet eller innehållet är skadat ska detta anmälas omgående till transportören (t.ex. PostNord, DHL, Schenker etc.) och till Syskonhuset

Reklamation ska ske till Syskonhuset kundservice per e-post eller telefon. Kunden ska till vid reklamation uppge namn, adress, ordernummer och, i förekommande fall, fakturanummer och andra relevanta uppgifter samt orsaken till reklamationen. Bilder skickas till e-postadress.

Syskonhuset.se förbehåller sig rätten att neka reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande rätt eller villkoren.

Återköp

Syskonhuset.se accepterar återköp av en produkt ur ordinarie sortiment under 14 dagar från fakturadatum. Produkten ska vid återköpsretur vara oanvänd och returneras i originalförpackning, fri från smuts, märkning och skador. Kunden ska betala frakt för återköpsreturen och tillser returfrakt.

Vid önskemål om återköp ska kund kontakta Syskonhuset.se Retur godkänd av bolaget ska vara tillhanda senast 14 dagar efter det att kunden erhållit bekräftelse om återköp. Frakten ska vara betald och produkten ska vara väl förpackad i ett godkänt ytteremballage. Kunden står risken för produkten vid transport. Vid palleverans ska pallen plastas in.

Returer som inte godkänns för återköp återsänds till kunden på kundens bekostnad.

Returer

Produkt som ska återsändas till bolaget p.g.a. återköp eller reklamation (retur) ska paketeras och skickas i originalförpackningen, och i lämpligt ytteremballage (skydda godset). Kunden ansvarar för eventuell skada som beror på att produkten transporterats med bristfällig förpackning.

Innan retur ska kunden kontakta Syskonhuset.se's kundservice för meddelande och förberedelse.

Kunden står kostnaden och risken för returer. Godkända returer krediteras kunden. Godkännande av retur förutsätter uppfyllande av ovan nämnda åtaganden. Efter returgodkännande bokar kund returfrakt med valfritt fraktbolag. Returer skickas med så kallat företagspaket hos vald fraktspeditör.

Garanti

Garanti gäller ej:
- Slitagedelar (t.ex. däck, slang, textil, handtagsgummi)
- Vid för vagnen normalt slitage
- Vid olyckshändelse efter mottagen vara (kontakta ditt försäkringsbolag)
- Vid oaktsamhet eller vanvård
- Rostfällningar
- Om du ej följt skötselråd eller monterat vagnen fel

Medvetenhet om underhåll

Ingen barnvagn är underhållsfri. Barnvagnar behöver löpande underhåll, rengöring och smörjning för att allt ska fungera. Precis som en cykel eller annat rullande fordon.
I produkts medföljande instruktionsbok anges skötsel. Fel eller skador som uppstår till följd av eftersatt underhåll och skötsel anses ej vara ett garantiärende. Exempel är sten och grus som inte tas bort i sitsar eller varukorg, som sedan t.ex. orsakar hål. Eller en broms eller hjulaxel som inte smörjs, som sedan inte fungerar tillfredsställande.

Support

Bolaget erbjuder kostnadsfri support och/eller användarstöd till för produkt köpt förste ägare från ny.

GDPR, The General Data Protection Regulation

Genom att godänna köpvillkoren godkänner du även personuppgiftshantering hos Syskonhuset.
Här läser du mer om GDPR och hur vi behandlar dina uppgifter

Tvist

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svensk allmän domstol.

Frågor

För frågor rörande köpvillkoren är kunden välkommen att kontakta Syskonhuset.se

Köpvillkoren är uppdaterade 2018-10-06


Erbjudanden